Tue Aug 23 2022 00:00:00 GMT+0200 (stredoeurópsky letný čas) | Bc. Kristína Šafrová, MBA
Móda, jedlo, hry či cestovanie. Trendy sa menia doslova v každej oblasti nášho života. Ovplyvňujú naše rozhodovanie, vnímanie aj správanie. A často si to ani neuvedomujeme. Možno aj ty si priznáš, že si sa pred niekoľkými mesiacmi (možno rokmi) zaprisahal, že nebudeš používať sociálnu sieť TikTok. Prišiel rok 2022 a zrazu tam máš vytvorený účet. Lebo je to jednoducho trendy a ty sa nechceš cítiť vynechaný. Aktuálnymi trendami sú ovplyvnení hlavne mladí ľudia, ktorí chcú tiež len zapadnúť.
S trendami v digitálnom marketingu je to podobne. Keď firmy naskočia na vlnu konkrétneho trendu v správny čas, dokáže im to priniesť obrovský úspech. Na druhej strane, pre firmy, ktoré trendy nesledujú, môže mať toto správanie negatívne dopady. Väčšina spoločností si preto najíma marketingové agentúry (akou sme napríklad aj my), aby tieto trendy sledovali za nich a zakomponovali ich potom do kampaní. Aby si mal prehľad o aktuálnych trendoch v online svete a možno si začal všímať, ktoré z týchto trendov firmy najviac využívajú, pripravili sme pre teba tento krátky prehľad.
Ak by sme sa vrátili napríklad do roku 2015, najväčší boom vtedy zažíval Instagram, čiže prezentácia prostredníctvom fotiek. Postupne sa táto sociálna sieť rozvíjala a ľudia s vysokým počtom followerov začali vytvárať reklamné príspevky. Vtedy firmy prišli na to, že to je jedna z najviac efektívnych foriem reklamy. V poslednom čase sa to začalo meniť. Nie že by sociálne siete prestali byť atraktívne, ale príchodom TikToku začal ľudí oveľa viac zaujímať krátky videoobsah.
A na to museli zareagovať aj marketéri po celom svete. Namiesto statickej, obrázkovej reklamy sa teraz v oveľa väčšom množstve vytvára video reklama, ktorá má v priemere 30 sekúnd. Je to spôsobené aj tým, že zákazníci si nevedia udržať pozornosť dlhšie. Dokonca, aby reklamu nepreskočili, tak ich musí zaujať už v prvých 3 sekundách. Krátke videá sa stali tak populárnymi, že sa z TikToku presunuli aj na YouTube, Instagram a ďalšie sociálne siete.
Ak by si sa chcel dozvedieť o reklame na TikToku viac, pripravujeme o tom samostatný príspevok na našich sociálnych sieťach.
S týmto pojmom si sa už určite stretol. No počul si aj o spojení umelej inteligencie s marketingom? Možno si si to ešte nestihol všimnúť, ale aj v tomto odvetví sa AI využíva. Jednoduchým príkladom je Google Ads. O používateľovi zariadenia pravidelne zbiera, analyzuje a vyhodnocuje všetky potrebné informácie. Takže ťa pozná lepšie, ako ty sám. Ďalšími príkladmi umelej inteligencie v marketingu je napríklad Google Home alebo Alexa.
Tak sa zdá, že nám bude umelá inteligencia čoraz viac zjednodušovať život. Bude za nás vyhodnocovať všetky dáta, správanie zákazníkov na webe a vytvárať efektívne odporúčania. Rovnako poslúži aj na vytváranie kampaní, kreatív alebo príspevkov na sociálne siete. My len zadáme naše požiadavky, všetky úlohy a systém nám „vypľuje“ čo potrebujeme.
Znie to ako jedna krásna marketingová rozprávka. Ale ak si videl filmy o tom, ako roboti ovládli náš svet, tak vieš, že každá minca má dve strany. Zavádzanie AI do marketingu môže postupne odstaviť potrebu ľudskej sily a možno aj marketingových agentúr. Veď na čo by ti kampane nastavoval človek, keď to dokáže počítač celé sám? Vážnejším problémom môže byť udržanie umelej inteligencie na uzde. Opäť sa vraciame k tým filmom o robotoch. Aj keď je to skôr pesnička ďalekej budúcnosti, nikto nevie, ako bude tento trend pokračovať.
Ak by si si pozrel štatistiky vo svojom telefóne, na ktorých aplikáciách si strávil najviac času, Facebook by už asi nebol na popredných priečkach (nerátame Messenger). Hlavne u mladšej generácie je táto sociálna sieť dávnou minulosťou. No je to naozaj tak? Mali by aj firmy zvážiť odchod z Facebooku? Jednoznačná odpoveď znie: NIE.
Facebook je vo svete marketingu stále jedným z najsilnejších hráčov. Neustále updaty, doplnené nástroje aj iné novinky robia tento komunikačný kanál stále atraktívnym. Pár zaujímavých faktov o Facebooku sme vám povedali v jednom z našich prvých príspevkov na Instagrame. Napríklad že ho používa viac ako 3 milióny Slovákov, dokážeš si zadarmo vytvoriť portfólio produktov/služieb alebo že je to obrovský zdroj dát. Aj keď sa pomaličky na vrchol prediera sociálna sieť TikTok, tak má Facebook stále najviac používateľov a tí sa odtiaľ nikde nechystajú.
Postupne sa stáva čoraz zaujímavejšou aj sociálna sieť LinkedIn. Hlavne ak sa tvoj biznis zameriava na oblasť B2B. LinkedIn reklama sa vo firemnom marketingu objavuje častejšie, pretože aj jej fungovanie je čoraz lepšie. Na tejto sociálnej sieti nájdeš ľudí, ktorí hľadajú naozaj zmysluplný obsah.
Ako vlastne funguje reklama na LinkedIn? Podobne, ako napríklad na Facebooku – určíš si publikum, vytvoríš si reklamu (texty, obrázky, videá...) a reklama sa spustí. Mínusom tejto sociálnej siete je stále vysoká cena za reklamu. No stále si vieš pomôcť aj vytváraním hodnotného obsahu, ktorý bude ľudí baviť.
A posledným trendom, o ktorom ti dnes povieme a tvojmu biznisu dokáže pomôcť, je budovanie dôvery. Áno, stále tá istá obohratá pesnička. No je to jednoducho tak. Ľudia sú v dnešnej dobe reklamou už tak presýtení, že nevedia, komu a čomu môžu veriť. Sponzorované príspevky na nich vyskakujú na každej sociálnej sieti, spoty vidia v televízií aj na YouTube. Vonku na nich číha printová reklama.
Keď už si raz zvolíš spôsob komunikácie so svojimi zákazníkmi, snaž sa ho držať a buď k nim čo najviac férový. Dôveru v značku môžeš zvyšovať hneď viacerými spôsobmi:
Toto je pár trendov v online svete a marketingu, ktoré nás zaujali a chceli sme sa im povenovať. No určite je ich oveľa viac – hlasové vyhľadávanie, live streamy, influenceri, neformálnosť komunikácie a množstvo ďalšieho. Ak ťa tento článok zaujal, neváhaj sa oň podeliť so svojimi kamošmi na sociálnych sieťach. A nezabúdaj sledovať tie naše (@fuudobre), pre ďalšie tipy a rady nie len z marketingu.